Channel 4 boss Abraham: Channel 5 revenues 'up to £100m' less than under Desmond

Channel 4 boss David Abraham has claimed Channel 5's revenues "are up to £100 million below" what the UK broadcaster was making when Richard Desmond owned it.

David Abraham
David Abraham

Abraham was speaking at a Broadcasting Press Guild event where he was asked about whether the privatisation of Channel 4 would harm the TV sector when commercial rival Viacom is increasing investment in programming in Channel 5, following its acquisition in September 2014 for £463 million.

He said: "Viacom’s revenues in the UK, I heard on Friday, are up to £100 million below what they were in Richard Desmond’s period due to all sorts of [reasons]."

"They are under incredible pressure. Have you been reading about what’s happening at the succession at Viacom – the whole thing with Sumner Redstone [the veteran chairman] and what’s happened to their share price?

"Do you think these kinds of pressures have not been starting to be felt inside Viacom in the UK? Of course, they are."

"I’ve not seen yet very clear figures about the renaissance in programming spend that they are alleged to have committed themselves to. It’s very early days but I haven’t seen numbers."

Viacom did not comment but a source close to the company strongly rejected Abraham’s claims, saying it did not recognise the £100 million figure.

The source also pointed out that Channel 5's chief executive Philippe Dauman told the Royal Television Society that he was increasing programming spend by a double-digit percentage in the year beginning October 2015.

Viacom has previously admitted that Channel 5 did suffer during a trading dispute with Omnicom, one of the big media agency groups, between July 2014 and summer 2015 that was thought to have cost Channel 5 close to £50 million in lost revenue.

However, Viacom has moved Channel 5’s ad sales to Sky and won back some Omnicom clients.

Channel 5’s last published annual results for the year to December 2013, before the Omnicom row, showed it had annual turnover of £362 million.

Subscribe to Campaign from just £57 per quarter

Includes the weekly magazine and quarterly Campaign IQ, plus unrestricted online access.


Looking for a new job?

Get the latest creative jobs in advertising, media, marketing and digital delivered directly to your inbox each day.

Create an Alert Now

1 Grey London changes name to Valenstein & Fatt to promote diversity and tolerance

Grey London is making a statement against a recent surge in racism and nationalism by changing its name to Valenstein & Fatt, with the surnames of its two Jewish founders appearing above the agency's doors for 100 days.

Why Cosabella replaced its agency with AI and will never go back to humans

1 Why Cosabella replaced its agency with AI and will never go back to humans

In October, lingerie retailer Cosabella replaced its digital agency with an AI platform named "Albert". Since then it has more than tripled its ROI and increased its customer base by 30%.

Just published