NEWS: Benetton and M&C Saatchi head ASA hit list

Benetton, one of the most controversial advertisers of recent years, has again fallen foul of the Advertising Standards Authority.

Benetton, one of the most controversial advertisers of recent years, has

again fallen foul of the Advertising Standards Authority.



A branch of the Italian company, Benetton Sportsystem Communication, has

been carpeted for an ‘offensive’ magazine ad for a mountain bike which

featured a picture of a man standing in front of a column of tanks

during China’s Tiananmen Square disturbances in 1990. The man was later

executed.



The ASA ordered the ad to be pulled, claiming the picture had no

relevance to the product.



The ban is the latest in a long line of spats between advertising

watchdogs and Benetton. Most recently, the main clothing brand produced

a poster depicting three human hearts under the strapline, ‘United

colours of Benetton.’ The ad, which was banned by the ASA, provoked

calls for UK poster advertising to be pre-vetted.



Meanwhile, M&C Saatchi has received a public ticking-off from the ASA

for making misleading claims in ads for British Airways, Dixons and the

Independent.



The ruling against the agency and the airline followed a complaint by a

trading standards office about a press ad promoting services between

London and Scotland.



The ASA agreed the ad was misleading because the publicised pounds 34

each-way price was only available as part of a pounds 68 return fare. It

also called for the ad to be changed to avoid the impression that the

quoted fare was available from all destinations when flights from

Inverness cost more.



At the same time, the ASA ordered the agency to take greater care after

a Dixons ad gave the impression that up to 50 per cent could be saved on

a Psion personal organiser during a sale. In fact, the price quoted had

been offered at Dixons stores before the sale.



The Independent fell foul of the ASA over its Classic Film Collection

ads produced by M&C Saatchi. The press campaign was said to be

misleading because only ten videos were made available and they did not

include most of those listed or shown.



Before commenting please read our rules for commenting on articles.

If you see a comment you find offensive, you can flag it as inappropriate. In the top right-hand corner of an individual comment, you will see 'flag as inappropriate'. Clicking this prompts us to review the comment. For further information see our rules for commenting on articles.

comments powered by Disqus